جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کتاب جز از کل

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
کتاب جز از کل

جاسپر دین در تمام طول زیست خود نتوانست تصمیم بگیرد که چه احساسی به پدر عجیب و غریب خود دارد؛ آیا از او متنفر است؟ به اوعشق و ترحم می‌ورزد یا می‌خواهد بمیرد و هیچگاه در زندگی اش نباشد. پدری که بیش از اندازه همه چیز را مورد بررسی قرار می دهد و عقیده ای کاملا سیاه و بدبینانه نسبت به انسان ها و جهان دارد و همیشه در تلاش بوده افکار فلسفی و آزار دهنده‌اش را به فرزند خود هم بیاموزد...

رمان جزء از کل به راستی جزئی از یک کل را به رخ می کشد. در هر بخش از کتاب اتفاقی در دل اتفاق دیگر رخ می دهد و خواننده نمی تواند به راحتی کتاب را کنار بگذارد و یا آن را پیش بینی کند. شروع‌های خیره‌ کننده در رمان‌ها از همان ابتدا قلابشان را می‌اندازند و مخاطب را طوری با خودشان درگیر می کنند که دیگر به سادگی نمی‌توانند کتاب را کنار بگذارند. یکی از ویژگی های اصلی رمان «جزء از کل» اثر استیو تولتز همین آغاز درخشان است.

معرفی کتاب جزء از کل:

کتاب جزء از کل یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های نیویورک تایمز نوشته استیو تولتز است که در سال 2009 جایزه ادبی مایلز فرانکلین را از آن خود کرد. استیو تولتز در این داستان بسیار جذاب زندگی پر فراز و نشیب دو نسل از خانواده‌ای به نام دین را به تصویر می‌کشد که در کشور استرالیا به دلیل‌ رفتارهای عجیب و غیر عادی‌شان مشهور هستند. وی در این کتاب داستانی را روایت می کند که با شوخ ‌طبعی و بیانی طنزگونه ذهن شما را با سوالات فلسفی متفاوتی روبرو می کند که دراین داستان همه قوانین دنیای مدرن و جوامع انسانی را زیر سوال می‌برد و با طرح پرسش‌های عجیب، شک و تردیدی در عقاید و باورهایتان ایجاد می‌کند.

 کتاب جز از کل

جزء از کل پر ازاتفاقات هیجان‌انگیزو عجیب و خرده روایت های گوناگون است و شخصیت‌های داستان از استرالیا به پاریس و تایلند نیز سفر می‌کنند و ماجراهای جالبی را در این مسیر تجربه می کنند. این کتاب به درستی توانسته تاریخچه خانوادگی خاندان دین را به تصویر بکشد و رابطه پدر و پسری عجیب را روایت کند که به اجبار باهم در یک خانه زندگی می کنند؛ مارتین با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می کند. داستانی که نشان می دهد زندگی او همیشه تحت تاثیر مارتین، برادر ناتنی اش قرار داشته است و…

جسپر پسری است که پدرش مارتین دین را منفورترین مرد استرالیا و عمویش تری دین را محبوب‌ترین فرد در کشورش می داند. عمویی که در سال های قبل ورزشکار متبحری بوده است اما به خاطر تبهکاری اسیر زندان می شود اما یک روز با حضورش در زندگی جاسپر همه چیز را دستخوش تغییرات می کند.

 نوشتن درمورد این کتاب کار آسانی نیست، باید حتما آن را خواند و از تک تک جملات آن لذت برد. این کتاب در ۶۵۶ صفحه و توسط نشر چشمه به چاپ رسیده و تاکنون چهل و یک نوبت تجدید چاپ شده است.

جوایز و افتخارات کتاب جزء از کل:

- برنده جایزه ادبی برترNew South Wales برای جایزه انتخاب مردم در سال 2008

- نامزد جایزه Man Booker در سال 2008

- بهترین رمان جوایزNed Kelly  در سال 2008

- نامزد جایزه کتاب اول Guardian در سال 2008

- نامزد جایزه Bollinger Everyman Wodehouse برای داستان‌های کمیک در سال 2009

- برنده جایزه صنعت کتاب استرالیا (ABIA) برای بخش ادبیات داستانی در سال 2008

- برنده جایزه ادبی   Miles Franklinدر سال 2009

معرفی نویسنده جزء از کل:

استیو تولتز (Steve Toltz) نویسنده استرالیایی، متولد سال 1972 در سیدنی است که با نوشتن اولین رمانش، جزء از کل، به عنوان یک داستان‌نویس حرفه‌ای در سطح دنیا شناخته شد. نام استیو تولتز، پیش از این کتاب به هیچ وجه شناخته ‌شده نبود. نوشتن این کتاب ۵ سال به طول انجامید و او با اولین اثری که منتشر کرد ره صدساله را یک شبه پیمود و به چهره‌ای مشهور در عرصه ادبیات داستانی جهان تبدیل شد.

 کتاب جز از کل

وی در سال 1994 از دانشگاه نیوکاسل ایالت نیوساوت ولز فارغ‌التحصیل شد و چندین سال به صورت ناپیوسته به فعالیت‌های ادبی مشغول بود. تولتز در طول زندگی خود مشاغل مختلفی مانند: محافظ امنیتی، معلم زبان انگلیسی، بازاریاب تلفنی، فیلمبردار و فیلمنامه‌نویس را تجربه کرده است اما در نهایت تصمیم گرفت به علاقه و استعداد اصلی خود بپردازد و کتابش را به انتشار برساند. این داستان‌نویس مشهور در سال 2015 رمان دوم خود به نام «ریگ روان» را نیز به قلم درآورد و برنده جایز راسل شد.

شخصیت های رمان جزء از کل:

- مارتین دین

- جسپر دین

- تری دین

- کارولین پاتس

- استرید

- هری وست

- ادی

بخش هایی از کتاب جزء از کل:

بخش اول:

- خب مارتین می دونی وقتی به تو نگاه می کنم چی می بینم؟ یه بچه ای که دوست داره مخفی باقی بمونه. ببین یه بخشی از دستت رو با آستینت پوشوندی، سرت رو خم کردی. فکر کنم اینجا یه بچه ای هست که آرزو داره نامرئی بشه !

- برای همین می خواستی منو ببینی؟

- تری خیلی راجع به تو حرف میزنه. همه چیز رو درباره تو به من گفته. خیلی کنجکاوم کردی.

- چه خوب.

- به من گفت هیچ دوستی نداری.

- نمی دانستم درباره این موضوع چه باید بگویم.

- نگاه کن چه جوری صورتش رو جمع کرده ! خیلی جزئی. تقریبا هیچی. فقط دور چشم ها. تو داری منو قضاوت می کنی، مگه نه؟ خب، بفرما ای مردم گریز کوچولوی من. کاملا معلومه که من قبلا قضاوت شده ام، قضاوت و محکوم و مجازات ! خدای من، تا حالا چنین موجود ناراحتی ندیده بودم، اونم اینقدر کم سن و سال، کاملا پیش رسی، آره؟

- گفتم: (( چی میخوای؟ قبلا بهت گفتم هیچ علاقه ای به جرم و جنایت ندارم.))

- ولی من به تو علاقه دارم. دوست دارم ببینم توی این دنیای بد گنده چه جوری از پس خودت بر میای. مطمئنا شبیه برادرت نیستی. او یک آفتاب پرسته، راحت خودش رو با همه چیز تطبیق میده و همینطور یک سگه، وفادار، به شنگولی یه چلچله . برادرت خلق و خوی جالبی هم داره، هرچند که...

بخش دوم:

نمی‌ توانستم راهی پیدا کنم که موجود ویژه‌ ای در جهان باشم، ولی می‌ توانستم راهی متعالی برای پنهان شدن پیدا کنم و برای همین نقاب‌ های مختلف را امتحان کردم: خجالتی، دوست‌ داشتنی، متفکر، خوش‌ بین، شاداب، شکننده، این‌ ها نقاب‌ های ساده‌ ای بودند که تنها بر یک ویژگی دلالت داشتند. باقی اوقات نقاب‌ های پیچیده‌ تری به صورت می‌ زدم، محزون و شاداب، آسیب‌ پذیر ولی شاد، مغرور اما افسرده. این‌ ها را به این خاطر که توان زیادی ازم می‌ بردند در نهایت رها کردم. از من بشنو: نقاب‌ های پیچیده زنده‌ زنده تو را می‌ خورند.

 کتاب جز از کل

بخش سوم:

ناگهان به این نتیجه رسیدم آدم‌ های رمانتیک قد خر شعور ندارند. هیچ چیز جالب و خوبی در عشق یک‌ طرفه وجود ندارد. به نظرم کثافت است، کثافت مطلق. عشق به کسی که پاسخ احساساتت را نمی‌ دهد ممکن است در کتاب‌ ها هیجان‌ انگیز باشد ولی در واقعیت به شکل غیرقابل تحملی خسته‌ کننده است.

بخش چهارم:

مشکل من این است که نمی‌ توانم خودم را در یک جمله خلاصه کنم. تمام چیزی که می‌ دانم این است که چه کسی نیستم. همچنین متوجه شده‌ ام که بین بیشتر مردم توافقی ضمنی وجود دارد تا خود را با محیط پیرامون‌ شان هماهنگ کنند. من همیشه این نیاز را حس کرده‌ ام که علیه محیطم طغیان کنم. برای همین است که وقتی سینما می‌ روم و پرده تاریک می‌شود با تمام وجود دلم می‌ خواهد یک کتاب باز کنم و بخوانم. خوشبختانه همیشه یک چراغ‌ قوه‌ ی جیبی همراهم هست.

کتاب جزء از کل مناسب چه کسانی است؟

داستان کتاب جزء از کل از زمان کودکى پدر تا زمان بزرگ شدن فرزند ادامه پیدا می کند و تمامی حوادث و اتفاقات شگفت انگیز زندگی آن ها همراه با یک طنز تلخ و یک تم فلسفی روایت می شود.. کتاب جزء از کل بعضی مواقع از زاویه دید مارتین و بعضی مواقع از زاویه دید چسپر بیان می شود که همین موضوع باعث جذاب تر شدن این رمان می شود.. حوادث و اتفاقات موجود در کتاب بسیار زیاد هستند و هر کدام از آن ها هیجان مختص خودش را دارد. داستان و ماجراهای کتاب مدام اوج می گیرد و خواننده از هر صفحه آن بی نهایت لذت خواهد برد. اگرعلاقه مند به مطالعه رمان‌های طولانی و فلسفی هستید و از شوخ طبعی و ادبیات طنز لذت می‌برید، کتاب جزء از کل مناسب شماست.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید